کلیات

 

به طور کلی اوپال سنگی نیمه شفاف با بازتابهای قوس و قزحی در رنگهای متعددی است ، که از اسید سیلسسیک و آب تشکیل می شود و اغلب درزهای آن از سنگ های آتشفشانی خلل و فرج پر شده است . اوپال همچون یخبندان سریعاً سرد می شود . به طوری که دارای ساختمانی کریستالی نیست . محل های اصلی کشف این سنگ کشورهای جنوب استرالیا ، مکزیک ، برزیل ، جمهوری چک اسلواکی و مجارستان است .
اپال در رنگهای مختلفی چون سفید (شیری)،خاکستری،آبی،سبز،نارنجی و قرمز یافت میشود.واژۀ اپال از کلمه ای هندی به معنای «سنگ» گرفته شده و به سه گروه اصلی تقسیم میشود :
۱۱- اپال های گرانبها که پدیده زیبای «اپالسنس» دارد،رنگهای متعدد را در طیف نوری پدید می آورد و از زوایای مختلف به صورت های گوناگونی دیده میشود.
۲۲- اپال به رنگهای زرد و قرمز آتشی که به اپال آتشین معروف است.با وجود این،پدیده اپالسنس در این سنگ وجود ندارد و معمولا غیرشفاف است و در مقابل فشار بسیار حساس و شکننده است.
۳۳- اپال های معمولی که نوعی مات و بدون درخشش و به رنگهای مختلف اپال است.

آب همواره در اپال به خصوص اپال های گرانبها وجود دارد و لکن مقدارش متغیر است که با گذشت زمات با تبخیر و خروج آب از کانی اپال،باعث ترک خوردگی و تضعیف پدیده هفت رنگی در آن میگردد که با اشباع این سنگ از آب یا روغن از بروز ترک خوردگی و تضعیف این پدیده می توان جلوگیری کرد.لذا بهتر است برای حفظ زیبایی اپال،آنرا در پنبه ای مرطوب نگهداری کرده و یا زیاد در آب قرار دهند و از حرارت دادن آن حتی به مقدار کم و قرار دادن آن در مقابل خورشید و تماس آن با مواد شیمیایی مانند لوازم آرایشی پرهیز کنند.

معروف ترین سنگ های اوپال

اوپال ملکه یا چشم گربه آنداموکا که به ملکه الیزابت دوم پیشکش شده‌است.
اوپال ملکه اخگر
آتش‌سوزی تروی، چشم گربه‌ای که توسط ناپلئون به ژوزفین دو بوآرنه پیشکش شد.
اوپال دنباله‌دار هالی، بزرگ‌ترین اوپال ( چشم گربهٔ ) نتراشیدهٔ سیاه‌رنگ
ساعت دیواری روبه‌روی بخش پذیرش ترمینال گراند سنترال منهتن نیویورک.
چشم گربه روبلینگ در مؤسسهٔ اسمیتسونیَن.

تأثیر بر بدن

سنگ اوپال برای معده ، روده و ورم معده (گاستریت ) بسیار موثر است . این سنگ قلب و جریان خون را تقویت و نیرو می بخشد . به علاوه می توان برای سرطان خون از آن استفاده کرد : و در واقع گلبولهای قرمز خون را زیاد می کند . اوپال سیاه رنگ افسردگی را تسکین می دهد ، و نگرانی های ناشی از ابهامات را از بین می برد .

اثر بر روح و روان

اوپال سفید رنگ واقعیت را آشکار می کند . این سنگ چشمهایمان را بر روی زندگی و افکار درونی باز می کند و همچنین نیروهای مثبت در نیروهای منفی ادغام می کند و باعث تقویت صفتهای خوب یا بد در ما می شود . ایجاد شادی، روشنایی و شم قوی می کند و همچنین نگرانی و افسردگی ما را تسکین می دهد و مانع سستی و رخوت می شود .

نشان طالع بینی

سنگهای اوپال روشن مختص علائم ماهی و سرطان است ، در صورتی که اوپال تیره به نشانه های قوس ، دلو ، عقرب اختصاص دارد و نیز اوپال آتشی بنا به سنت هندوئی متعلق به برجهای حمل است.

طبقه چاکرا

اوپال برای چاکرای انتهای سر استفاده می شود .

خصوصیات

این سنگ به « طلسم خوشبختی » (۱) معروف است : و هیچگاه « سنگ امید » (۲) خوانده نمی شودئ . بخاطر هفت آهنگ و هفت رنگش برای هنر پیشگان و موسیقی دانها بسیار مناسب است . گفته شده که اوپال برای مالکین این سنگ که سریعاً گمراه می شوند مناسب نیست . همچنین دارای ارزش بسیاری در دادن نیروی حیات دوباره به تعدادی از مردم است .

5/5 - (1 امتیاز)