خواص سنگ لاجورد

 

 

تاریخچه

لاجورد (Lapis lazuli)، نوعی سنگ قیمتی است که به خاطر رنگ زیبای لاجوردی در جواهرسازی و مجسمه‌سازی و از پودر آن در میناکاری و نقاشی استفاده می‌شود.این سنگ توده آبی رنگ شاهانه ای است که از مواد گوناگون سودالیت به همراه رگه های پیریت تشکیل می شود و ماده رنگی موجود در آن از لازوریت ، کلسیت و پیریت است . مکان اصلی کشف این سنگ در کشورهای افغانستان ، شیلی ، برمه و اتحاد جماهیر شوروی ( دریاچه بایکال ) است.به این سنگ لازورد و لاژورد نیز گفته شده‌ است. استخراج آن بیش از ۲۵۰۰ سال در افغانستان رواج داشته و عمدتاً به مصر باستان صادر می‌شده‌ است. پژوهش‌ها نشان داده که لاجوردِ استخراج‌شده از معدن سرِ سنگ در افغانستان تنها منبع شناخته‌ شدۀ لاجورد در دنیای باستان بوده ‌است. این سنگ، نیمه کدر تا کدر بوده و دارای سختی متوسط بین ۵ تا ۶ می‌باشد. جلای آن شیشه‌ای یا موم‌گونه است.
ورقه لاجورد صیقل‌خورده با دانه‌هاى پیریت درون آن، در مشرق زمین به آسمان پرستاره تشبیه شده است. در کتاب‌هاى قدیمى (۵۵۵ پس از میلاد)،‌ لاجورد را به عنوان پادزهرى براى نیش مارهاى سمى توصیه کرده‌اند.

تأثیر بر بدن

رنگ آبی این سنگ یک اثر آرام بخش دارد و گرفتگی عضله را از بین می برد . درجه تب را در بدن پایین می آورد . لاپی – لازولی برای درد عصبها ، بثورهای پوستی و گزیدگی حشرات بسیار موثر است . کلا ً این سنگ از درد می کاهد ورمها را از بین می برد . گرفتگی سینه و گلو را رفع می کند . دردهای سر را تسکین می دهد و برای فشار خون بالا موثر است . اما نباید برای افرادی که دارای فشار خون پایین هستند مورد استفاده قرار گیرد . این سنگ مانع فشارهای عصبی می شود و گرد ش خون را تقویت می کند . عمل ریه ها توسط این سنگ افزایش می یابد ، و ضایعات لنف و غده تیروئید را درمان می کند.لاپی – لازولی کمک بسیار شایانی به بیماری حلق ، نایژه و لوزه ها می کند . غده تیموس را نیرو می بخشد و نیروی حیات می دهد . و نیز برای سرطان در مراحل اولیه آن بسیار موثر است .

اثر بر روح و روان

سنگ مورد نظر در رشد روحی و معنوی بسیار موثر است . قدرت ما را در حساسیت ،توجه و آگاهی زیاد می کند . نگرانی ها و موانعی را که در احساسات ما وجود دارند از بین می برد . لاپی – لازولی باعث رفع وازدگی و سرکوب در علم روانشناسی در طی زندگی می شود . این سنگ برای حمایت از عقاید اجتماعی بسیار توصیه می شود و نیز باعث شادی ما از این تصمیم می شود . سنگ لاپی – لازولی عموماً در جهان به عنوان سنگ عشق و دوستی مشهور است .

 

نشان طالع بینی

لاپی – لازولی به نشانه های قوس و ماهی و نیز جدی و دلو اختصاص دارد .

خصوصیات

این سنگ به هیچ عنوان نباید در اتاق خواب استفاده شود .

رنگ‌بندی

افغان‌ها سه نوع لاجورد را طبقه‌بندى مى‌کنند:
– لاجورد نیلى که بهترین نوع رنگ و جنس است.
– لاجورد آسمانى که شامل لاجورد آبى کمرنگ است.
– لاجورد سبز که گاهى با فیروزه اشتباه مى‌شود.
بهترین رنگ آن آبی مایل به بنفش با هاله متوسط تا تاریک و با غلظت رنگ زیاد است. در نوع مرغوب آن کریستال‌های کلسایت قابل مشاهده نبوده و ممکن است حاوی نقاط طلایی رنگ پایرایت باشد. لاجوردهای کم ارزش دارای جلای مات بوده و متمایل به سبز هستند و کریستال‌های سفید کلسایت در آن مشاهده می‌شوند.
اگر چه بهترین رنگ آن آبی پر رنگ است ولی بر اساس میزان کانی‌های دیگر موجود در آن و نسبت آ‌‌ن‌ها می‌تواند به رنگ‌های آبی مایل به بنفش، آبی کم‌رنگ و یا آبی مایل به سبز نیز دیده شود.

فروش و نگه داری

سنگهای بسیاری از این نوع در بازار فروش یافت می شود . توصیه می کنیم برای تمیز کردن ، آن را در نمک خشک دریا قرار دهید و از آب استفاده نکنید . این عمل را بهتر است یک بار در هفته انجام دهید و برای شارژ ، آن را مدت طولانی در نور خورشید قرار ندهید

خواص جادویی

چشم سوم – چاکرای گلو – ترقی انرژی – خود اتکایی – وفا داری. به شما کمک میکند به خودتان محبت کنید و در یک خلاقیت بیشتر با سطح روحی تماس بگیرید و بینش روحی را افزایش میدهد . گفته شده که در این سنگ کل آگاهی کیهان جمع شده است و به گسترش آگاهی و گنجایش عقلانی بیشتر کمک میکند.به شما در مسیر خرد جهانی کمک میکند.به عنوان سنگ محافظ، از خطرات فیزیکی و حمله های روحی شما را پناه میدهد

4/5 - (1 امتیاز)