خواص سنگ یاقوت

 

تاریخچه و ویژگیهای یاقوت:

اسم یاقوت سرخ از کلمه لاتین روبئوس RUBEUS به معنای سرخ و واژه مترادف کبود سفیر SAPPHIRE به معنای آبی در زبان یونانی است.حدود 1800 میلادی یاقوت سرخ و کبود را جزء کانی هایی از گروه کروندم CORUNDUM شناسایی کردند. فلز رنگ ساز در یاقوت سرخ کروم است و سایه های قهوهای موجود در رنگ بعضی یاقوت های سرخ به علت وجود مقدار بسیار کمی فلزآهن در ترکیبات شیمیایی آن است.بهترین رنگ در یاقوت سرخ قرمز خالص با سایه های آبی رنگ می باشد، که معروف به « خون کبوتری » است.یاقوت سرخ نتراشیده ی مات بدون درخشش و دارای جلای روغنی است، ولی پس از تراش درخشش آن ممکن است به اندازه برلیان نیز برسد.پس از الماس یاقوت سرخ سخت تریم جواهر محسوب می شود.تکه های یاقوت سرخ درشت بندرت یافت شده است و یاقوت همیشه با کانی هایی مانند یاقوت کبود توپاز، تورمالین همراه می باشد.هیچ ضابطه ای برای مشخص کردن یاقوت سرخ از یاقوت کبود وجود نداردو به همین دلیل به سنگ های قرمز روشن، صورتی یا بنفش نیز معمولا با واژه یاقوت کبود خوانده می شود.عنصر رنگ دهنده در یاقوت کبود آهن و تیتانیوم است و در انواع بنفش رنگ وانادیوم است.بهترین رنگ در یاقوت کبود آبی گل ذرتی خالص می باشد. ذخایر اصلی یاقوت در برمه، تایلند، سریلانکا، تانزانیا است.معادن مهم یاقوت کبود امروزه در قاره استرلیا و سیرلانکا و تایلند می باشد.
این سنگ در اروپا در اواخر قرون وسطی سنگ مورد علاقه کشیشان بوده است. امروزه ذخایر یاقوت در برمه، تایلند و سریلانکا وجود دارد که نوع سرخ و شفاف آن بعد از الماس گرانبها ترین سنگ زینتی است، این سنگ هر چه بزرگ تر و سرخی آن خوش رنگ تر باشد گرانبها تر است. یاقوت سرخ و درشت شبیه دانه های انار است و یکی از سنگ های مورد توجه خانم ها به حساب می آید؛ خصوصا زمانی که قرار باشد این جواهر یاقوت نشان را با لباس های شب هماهنگ کنند. باید توجه داشته باشید که این سنگ بسیار حساس است و نباید بر آن فشار وارد شود و مواد شیمیایی مثل پاک کننده نقره برایش ضرر دارد. همچنین نباید حرارت ببیند چون باعث تغییر رنگ و شکستگی آن می شود. یاقوت قرمز پس از الماس سخت ترین کانی محسوب می شود و در سایز های بالا تر از 5 قیراط از الماس با ارزش تر است.

 

خواص سری یاقوت:

ايجاد خوشبختي، شادي، عشق ورزي، آرامش، شجاعت، محافظت در برابر امواج منفي، از بين برنده غم، ضد‌ بيري، بيوند زوجين، روشن بيني، ايجاد حس همدردي.

 

سنگ یاقوت

تاثیر یاقوت بر بدن:

1. ياقوت جهت تصفيه شدن خون و تنظيم فشار خون استفاده مي شود .
2. آويختن ياقوت بر گردن مانع لخته شدن خون در بدن گرديده و از سكته جلوگيري مي كند .
3. اگر كسي ياقوت به همراه داشته باشد به بيماري هاي ويروسي خطرناك و واگير دار مبتلا نمي شود .
44. اگر كسي دائما ياقوت به همراه داشته باشد در چشم مردم با هيبت و شكوه جلوه گر مي شود و كسب و درآمدش رونق مي گيرد.

تقويت :قلب ، گردش خون، مغز اعصاب، استخوان ها، عضلات، بينايي، بويايي، كليه ها، چشم ها، دستگاه گوارش

 

خواص یاقوت

تاثیر یاقوت بر روح و روان:

یاقوت کبود توسط ارتعاشات نورانی اش می تواند نیروی تولید کند تا سلولهای پوست، مو و ناخن ها اصلاح و ترمیم کندو از ریزش موها و طاسی می کاهد.
به بیماریهای که از اعصاب نشات می گیرد یاری می رساند. درد های عصبی مانند درد عصب ، درد رماتیسمس ،سر درد های شدید، نقرص یا بیماریهای مفصلی و درد های ناشی از آن ،قولنج، سوزش معده، ناراحتی های عمل، جراحی و دردهای سخت از جراحت های خطرناک را درمان می کند.تورم ها، زخم ها و خونریزی ها در نتیجه استفاده از یاقوت کبود کاهش می یابد.
برای ناراحتی های مزمن گوشی، فکی، سینوس های پیشانی و بطن ها موثر است. چشم ها و بینایی را تقویت می کند،برای آرام کردن عصبانیت، مبارزه بر علیه بی خوابی، سرگیجه و تعریق بیش از حد استفاده می شود .
به کسانی که یاقوت کبود را همراه خود دارند، درک و فهم روشنی می دهد وآنها را در برابر خشم و بی صبری حمایت می کند. گاهی اوقات یاقوت کبود را« سنگ خردمندان » نیز معرفی می کند. کبود مستقلا دارای انرژی خاص و مربوط به خود است و به صاحب آن انرژی مثبت تقویت کننده می دهد. گاهی اوقات یاقوت کبود را« سنگ خردمندان » نیز معرفی می کند.
یاقوت کبود سنگ واقعیت ،وفاداری، عقل و خرد است.

خواص معنوی یاقوت:

از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) منقول است که انگشتر یاقوت در دست کنید که پریشانی را زایل می کند.
از حضرت امام صادق(ع) منقول است که سنت است انگشتر یاقوت در دست داشتن.

3/5 - (1 امتیاز)