فواید و خواص استفاده از انگشتر در دست راست بر اساس احادیث و روایات

 

همان طور که می دانید ائمه اطهار س پیشوایان دین ما هستند و تمامی کلمات و کارهای آن ها وسیله رشد و هدایت و آموزنده برای به دست آمدن دنیا و آخرت است .با نگاهی به تاریخ و سیره زندگی ائمه اطهار و خواندن سخنان آن بزرگواران به مطالبی برخورد میکنیم که به ظاهر ساده است. ولی پس از دقت و بررسی در می یابیم که این سخن و یا عمل امام معصوم ع چقدر حکیمانه بوده و نکاتی در آن نهفته شده است .

 

نمونه بارز این مسئله نقوش انگشتری های ائمه اطهار ع است که هر یک از آن بزرگواران انگشتری با نقش خاصی در ردست می کردند.روشن است که آن چه هر یک از ائمه اطهار ع بر روی انگشتشان نقش کرده اند تنها برای برکت و ثواب محض نبوده و علاوه بر آن , سعی در فهماندن مفهومی اعتقادی , اخلاقی , را داشته اند و این مطلب را می توان از شواهد تاریخی و نکاتی که در اینجا بیان میکنیم دریافت:

  • انگشتر در همه زمان ها از اهمیت خاصی بر خوردار بوده , چرا که زینتی زیبا محسوب می شود و به سبب تنوع در طرح و جنس آن تا حدود زیادی نشان گر شخصیت افراد است. افزون بر این همان گونه که از تاریخ برداشت می شود , در قدیم مردم به نقش نگین انگشترهای یکدیگر توجه داشته اند و به آن اهمیت می داده اند .
  • روایات نشان گر آن است که ائمه اطهار س علاوه بر آن که خود انگشتر به دست می کردند و اصحابشان را هم تشویق می کردند.
  • با دقت در راوایات می بینیم که ائمه اطهار س هر کدام دارای چند انگشتر مختلف بوده اند که بعضی از آن ها متعلق به پدرشان و یا از امامان گذشته در دست ایشان بوده است که با توجه به اوضاع سیاسی , اجتماعی و فرهنگی آن زمان در هر مقطعی به انگشتری خاص در دست میکردند تا این مطلب را به مردم بیاموزند .

دست کردن انگشتری

فصل اول :دست راست کردن انگشتری

آن چه از مجموع روایات بدست می آید آن است که نزد خداوند متعال و فرشتگان و هم چنین نزد پیامبران اکرم و ائمه ص دست راست کردن انگشتر , اهمیت ویژه ای دارد , به طوری که برای این عمل , فضیلت و فواید بسیاری قرار داده شده است و ائمه اطهار ص نیز شیعیان خود را بدین کار سفارش می کرده اند.

 

معرفی انگشتر حرز امام جواد (ع):

انگشتر حرز امام جواد (ع) ستاره دار – حرز امام جواد ع موجود در این انگشتر دست نویس بر روی پوست آهو می باشد که در داخل نقره اصل با عیار 925 قرار گرفته است .

 

فضیلت در درست راست کردن انگشتر

 

1-فرمان خداوند به این عمل

روزی جبرئیل بر پیامبر ص نازل شد و عرضه داشت : ( ای پیامبر پروردگارم بر تو سلام و درود میفرستد و به تو فرمان می دهد که انگشتری ات را دردست راست کنی و نگین آن را عقیق قرار بدهی و به پسر عمویت عای ع نیر بگو انگشتری اش را در دست راست خود کند و نگین آن را نیز عقیق قرار دهد )

 

2-سیره انبیا و اصیا

با نگاهی به تاریخ و بررسی سیره زندگی پیامبر ص و امیر مومنان و دیگر ائمه اطهار ع در می یابیم که این بزرگواران همیشه در دست راستشان انگشتری بوده و علاوه بر آن مردم و اصحابشان را نیر به همین کار سفارش کرده , و آن را سنت و عمل استحبابی با اهمیت یاد می کرده اند .

امام رضا ع در این باره می فرمایند : پیامبر ص و امیر مومنان و ائمه اطهار ع انگشتر هایی در دست راست می کرده اند .

افزودن بر این بعضی از علما هم چون ابن شهرآشوب , از قول جاحظ آمده است که پیامبران گذشته هم چون آدم , ادریس , ابراهیم , اسماعیل , اسحاق , الیاس , یعقوب , داوود , سلیمان , یوسف , دانیال , یوشع , ذوالقرنین , یونس , لوط , هود , شعیب , ذکریا , صالح , ایوب , لقمان , و عیسی همگی انگشتری شان را در دست راست می کردند .

3- نشانه شناخت مومن

مومنان در نزد خداوند در بالاترین مقامات هستند و ائمه اطهار ع دست راست کردن انگشتر را از علامت های شناخت مومن ذکر کرده اند که این خود بیان گر اهمیت این عمل می باشد .

پیامبر اکر ص فرمود : هنگامی که خداوند ابراهیم ع را خلق کرد ( و او به مقام خلت و خلیل الرحمانی رسید) , پرده های غیب را از جلوی چشمان ابراهیم ع کنار زد .پس در این هنگام ابراهیم ع در کنار عرش خداوند , چهارده نور مشاهده کرد. در این حال عرض کرد : ای پروردگار من این انوار چیست ؟

جواب آمد :این انوار نور محمد برگزیده و حبیب من و نور علی بن ابی طالب یاری کننده دین من و نور فاطمه حبیبه من و انوار فرزندان علی و زهرا و جانشینان علی بن ابیطالب است.

باز ابراهیم ع پرسید : خدایا , انوار فراوانی می بینیم که شمردنی نیست و کسی غیر از خودت آنها رو نمی تواند بشمارد و آن ها بدور به دور این انوار چهار ده گانه حلقه زده اند , اینها چه کسانی هستند ؟

خطاب آمد : ای ابراهیم ! اینان انوار شیعیان , همان شیعیان علی بن اب طالب اند . پس ابراهیم سوال کرد : شیعیان علی بن اب طالب به چه چیزی شناخته می شوند علامت شناخت انان چیست ؟

خطاب امد :آنان 51 رکعت نماز را در روز ترک نمی کنند ( بسم الله الرحمن الرحیم ) را در نماز خود بلند می گویند .قبل از رکوع , قنوت به جا می آورند و انگشتری خود را در دست راست می کنند .

 

امام حسن عسکری ع در ضمن حدیثی فرمودند :

( خداوند متعال برای جدم رسول الله پیغام فرستاد که همانا من , تو و جانشینت علی ع و ائمه بعد از علی ع و شیعیان شما اهل بیت را به ده ویژگی و خصلت تخصیص دادم :خواندن 51 رکعت نماز , دست راست کردن انگشتری و ….)

امام حسن عسکری ع فرمودند : ( همانا با این ویژگی ها که خداوند به ما عطا کرد , مخالفت کردند کسانی که حق ما را گرفتندو غصب کردند پس خواندن نماز تراویح به صورت جماعت و دست چپ کردن انگشتری را در عوض دست راست کردن , در میان مردم ترویج دادند و مردم را به آن وادار کردند.

فواید دست راست کردن انگشتری 

 

علاوه در فضیلت چنین عملی , خداوند به کسانی که چنین رفتاری می کنند ,سه پاداش و فایده عطا میکند :

1-قرار گرفتن در گروه مقربان 

سلمان فارسی گوید , روزی پیامبر اکر ص به حضرت علی فرمودند : ( یا علی ! انگشتری خود را در دست راست کن تا از دسته مقربان باشی .

حضرت علی عرضه داست : یا رسول الله ص , مقربان درگاه الهی چه کسانی هستند ؟ رسول خدا فرمودند : آنان جبرئیل و میکائیل هستند )

 

2- نجات از سختی های قیامت توسط جبرئیل 

شخصی ار حضرت علی ع پرسید : که چرا انگشتری را به دست راست می کنید ؟ حضرت در جواب فرمود : ( همانا زمانی که خداوند توسط جبرئیل , آیه مباهله را بر پیامبرش نازل فرمود , جبرئیل به پیامبر عرض کرد : یا رسول الله ,هیچپیامبری به رسالت مبعوث نشده , مگر آنکه من بر اونازل شدم و برایش پیغام آوردم , اما برای اینکار بع هیچ پیامبری افتخار نکردم مگر بر شما اهل بیت ( که برای آوردن وحی بر شما افتخار می کنم)

پس پیامبر فرمود : ( ای جبرئیل تو از ما اهل بیت هستی ) جبرئیل پرسید ( آیا من از شما هستم؟ ) پیامبر فرمود : ( بله تو از اهل بیت من هستی! )

جبرئل عرض کرد : ( ای رسول خدا , این مطلب را برای من بیشتر توضیح بدهید تا من هم برای نجات امت شما کاری کنم ؟ )

پس پیامبر انگشتری اش را با دست چپ گرفت و فرمودند ( من اولین از اهل بیتم و دوم , علی است , سوم فاطمه و چهارمی حسن و پنجمین نفر حسین است و ای جبرئیل ! تو ششمین نفر تو هستی )

 

آن گاه انگشتری را در دست راست خود کرد و فرمود و باز فرمود : ( تو ششمین نفر هستی ) پس جبرئیل عرض کرد : ( یا رسول الله ص , هر کس انگشتری اش را در دست راست کند و به قصد احیای سنت شما و دوری از روش دشمان شما این کار را انجام دهد , اگر در روز قیامت او را متحیر دیدم ( یعنی به علت اعمال بدش بلاتکلیف بود و باعث شده بود که حسابرسی به اعمال او طولانی شود ) دست اورا می گیرم و او را به شما و امیر مومنان علی ع می رسانم و نجاتش میدهم )

 

3-وارد شدن در قیامت بر مرکبی از نور

امام صادق ع می فرمایند :هنگامی که روز قیامت فرا می رسد,دسته ای از مردم سوار بر مرکبی از جنس نور به صحرای محشر پا می گذارند , در حالی که با صدای بلند می گویند : سپاس خدایی را که به وعد ه اش درباره ما عمل کرد , سپاس خدایی را که ما را وارثان زمین قرار داد تا در هر کجای از بهشت که می خواهیم , ساکن شویم . پس حاضران در محشر می پرسند که ای پروردگار ما و مولای ما , این این افراد چگونه به این درجه و مقام رسیده اند !؟ از جانب خداوند جواب می آید : این ها به واسطه در دست راست کردن انگشتری و خواندن 51 رکعت نماز در روز و اطعام فقرا , پینه پیشانی ( به جهت کثرت سجده ) و بلند خواندن بسم الله در نماز , به این درجه رسیده اند.

 

ادامه دارد …….

 

شما هم اکنون می توانید بهترین انگشترها را با بهترین کیفیت در دسته بندی های انگشتر مردانه، انگشتر زنانه، انگشتر نقره، انگشتر عقیق، انگشتر فیروزه و … از فروشگاه خواستنی تهیه بفرمایید.

 

 

تهیه و تنظیم فروشگاه خواستنی هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است .

منبع : کتاب سنگها و خواص اعجاب انگیز ص 107– نویسنده موحد ابطحی

 

4.7/5 - (6 امتیاز)